Hybride auto’s zijn de laatste jaren om fiscale redenen bij bosjes geleased. Maar hoe doet een auto als de Toyota Prius het op de markt voor occasions? De auto’s blijken veel waardevaster dan gedacht.

Sinds het begin van deze eeuw is er een flinke groei van hybride auto’s op de Nederlandse markt. Hybride auto’s, uitgerust met een brandstof- en een elektromotor, zijn erg populair onder leaserijders vanwege de lage bijtelling: 0 of 14 procent van de aanschafprijs tegenover 25 procent van de meeste andere auto’s.

De leasecontracten van de Priussen gekocht vanaf 2006 lopen de laatste jaren op hun eind, waardoor veel hybrides op de occasionmarkt komen. Loont het misschien, mede vanwege de besparing die je doet op de brandstofkosten, om een tweedehands exemplaar aan te schaffen?

Slecht imago

Volgens critici kun je een tweedehands hybride beter maar niet aanschaffen, omdat de accu’s in de hybride auto’s zo’n tien jaar zouden meegaan. De accu van een tweedehandsje is dus al bijna aan het eind van zijn latijn en dus zal de auto ook wel niet waardevast zijn, was lang de gedachte.

Handelaren schatten in 2011 dat een drie- of vierjarige ex-lease-Prius ongeveer 30 procent van de nieuwprijs waard zou zijn, terwijl de waarde van een gemiddelde voormalige leaseauto 40 procent van de nieuwprijs is. Maar is die verwachting ook uitgekomen?

Wij analyseerde de gegevens van zo’n 100.000 occasions die eind oktober op verkoopsite Autotrack werden aangeboden. Verreweg het grootste deel van deze auto’s rijdt op benzine of diesel. Daarnaast zijn er voldoende gegevens over hybride en elektrische auto’s om  er conclusies over de waardevastheid van deze occasions aan te verbinden. In de dataset zitten alleen auto’s die duurder zijn dan 500 euro en die ouder zijn dan twee jaar. Alle genoemde prijzen zijn vraagprijzen.

Hybride wel waardevast

Uit de inventarisatie blijkt dat het wel meevalt met de waardedaling van hybrides als je afgaat op de prijs die garages, particulieren en handelaren voor de auto's durven te vragen.

De benzineauto blijkt waardevaster, maar de hybride doet er nauwelijks voor onder. De duurzame auto’s blijken zelfs waardevaster dan diesels, die het snelst in waarde afnemen.

Gemiddelde prijsdaling per jaar t.o.v. nieuwprijs
benzine -12%
diesel -16%
elektrisch -15%
hybride -14%
lpg -15%
Gemiddelde alle auto's -13%

Overigens hebben de lage prijzen voor diesels niet zozeer iets te maken met de levensduur - dieselmotoren gaan zelfs langer mee - maar met vraag en aanbod. Dieselrijders maken veel kilometers en kopen vaker dan gemiddeld een nieuwe auto.

Mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto maken relatief weinig kilometers en zijn vaker op zoek naar een benzineauto, omdat je voor een dieselauto meer belasting betaalt. Daarnaast hebben occasions met een dieselmotor vaak veel meer kilometers gemaakt.

Prijs hybride daalt eerst snel, dan langzamer

Maar terug naar de hybrides. Benzine- en dieselauto’s die worden aangeboden op de tweedehands markt, hebben een hogere gemiddelde leeftijd, dus laten we eens wat inzoomen op de recentere jaren.

Vanaf 2006 worden voldoende hybride auto’s aangeboden om de vergelijking te kunnen maken, de elektrische auto komt pas vanaf 2009 in beeld.

De hybride auto neemt de eerste jaren fors in waarde af ten opzichte van de nieuwprijs; veel sneller bijvoorbeeld dan een auto op benzine. Die afname vlakt later af, terwijl de vraagprijs van auto’s die op diesel en benzine rijden met ongeveer dezelfde snelheid blijft dalen. Een Toyota Prius uit 2006 is weer even waardevast ten opzichte van de nieuwprijs als een benzineauto uit hetzelfde jaar. Voor allebei bedraagt de vraagprijs gemiddeld 35 procent van de nieuwprijs.

‘Accu’s blijven goed’

De waardevastheid van de hybride auto’s is volledig terecht, denkt Igo Besselink, onderzoeker op het gebied van voertuigdynamica aan de Technische Universiteit van Eindhoven.

"Ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om een tweedehands hybride te kopen. De batterijen gaan zo goed als niet kapot." Dat komt volgens Besselink omdat maar een klein gedeelte van de accu’s daadwerkelijk gebruikt wordt. De hybride auto rijdt immers maar voor een gedeelte op de elektromotor en gebruikt voor andere delen een klassieke verbrandingsmotor.

Volgens Besselink zit er weinig verschil tussen de oudere en nieuwere hybrides. "Toyota heeft sinds de tweede generatie Prius het lek wel boven. Sindsdien is de basis hetzelfde gebleven en zijn de accu’s alleen op details aangepast. Er zijn genoeg hybrides die al 15 jaar rondrijden en die geen problemen hebben met de accu’s. En daar zijn toch een flink aantal kilometers mee gereden."

Toyota vs Honda

Veruit de meest aangeboden hybrides zijn de Toyota Prius, Toyota Auris, Honda Civic en Honda Insight. Als we deze auto’s naast elkaar leggen, valt op dat beide Toyota’s waardevaster zijn dan de Honda’s (zie de onderstaande grafiek).

De Toyota Auris, die sinds 2010 als hybride op de markt is, blijkt als enige waardevaster dan de gemiddelde occasion. Ook de Toyota Prius duikt in bouwjaar 2007 boven de gemiddelde prijs ten opzichte van de nieuwprijs.

De waardedaling van de Honda’s is in de gemeten jaren stabiel. De Civic moet het wel afleggen tegen de Toyota Prius. De auto’s zijn qua techniek vergelijkbaar en kwamen snel na elkaar op de markt.

Het prijsverschil tussen de Toyota’s en Honda’s valt wel te verklaren, denkt Igo Besselink van de Technische Universiteit van Eindhoven. "Wij hebben geen onderzoek gedaan naar het verschil tussen deze twee merken, maar mijn indruk is dat Toyota de techniek wat beter op orde heeft."

Elektrische auto’s ander verhaal

Er mogen dan weinig problemen zijn met de accu’s in de hybrides, voor de volledig elektrische auto’s ligt dat anders, denkt Besselink. "Op nieuwe elektrische auto’s wordt vaak acht jaar garantie gegeven op de accu’s, daarna zouden ze nog zo’n 80 procent van de capaciteit over hebben. De gaat minder lang mee omdat deze auto’s volledig op de elektromotor rijden."

Of dat invloed heeft op de prijs, is moeilijk te zeggen. Er worden niet genoeg elektrische auto’s aangeboden om een trend te zien. Over de jaren waar genoeg data over bekend zijn, vanaf 2009, bevindt de elektrische auto zich wat waardevastheid betreft tussen de diesel en lpg aangedreven auto’s in. Na vijf jaar is de elektrische auto nog 44 procent van zijn nieuwprijs waard. Alleen de dieselauto doet het slechter met 41 procent.